7 tips vid vinterdepression

Inflammation -Din vän eller fiende?
januari 30, 2016
Vad är Q10 och hur påverkar det din hälsa?
februari 12, 2016
Visa alla

7 tips vid vinterdepression

7 tips vid vinterdepression

Känner du dig ofta trött, lat, sover för mycket och/eller får vinterdepression i mörkret? Den konstanta kylan och bristen på solljus kan vara några av anledningarna och ska här ge dig 7 tips som kan hjälpa dig att må bättre under den mörka perioden vi har här i Sverige.

1. Sov inte för mycket

Det är lätt att sova mer på vintern när det är mörkt och dystert hela tiden, men det hjälper inte för att bli piggare. Istället behöver man försöka få solljus för att kroppen ska förstå att det är dag och det leder oss till tips nummer 2.

2. Gå en promenad på dagen när solen är uppe

Mörker gör att kroppen utsöndrar mer melatonin vilket gör att vi kan bli trötta, lata och kan till och med ge vinterdepression. Solljus minskar produktionen av melatonin och laddar upp vår energi vilket kan göra att vi kan bli piggare. Därför är det bra att försöka ta 20-30 min promenad mitt på dagen när solen visar sig. Det kan dock vara svårt många gånger att få till en promenad mitt på dagen med dagens stress vilket tar oss till tips nummer 3.

3. Ljusterapivinterdepression

Ljusterapi kan vara ett bra alternativ för att försöka lindra trötthet och vinterdepression om vi inte har tid att gå en promenad mitt på dagen när solen tittar fram ett par minuter. Det finns speciella ljusterapi rum man kan åka till men kan vara stressigt att hinna med. Man kan även köpa en ljusterapi lampa till hemmet man använder på morgonen 10-15 minuter för att hjälpa kroppen minska produktionen av melatonin och få igång kroppen. De vanliga glödlamporna har dock tyvärr inte rätt ljusstyrka, våglängd m.m. för att få denna effekt utan man måste köpa en specifik. Jag har en ljusterapi lampa hemma jag använder mig av under höst, vinter och vår och tycker det hjälper mig att vakna till liv bättre och mår bättre under vinterhalvåret.

Här kan du köpa en Ljusterapi lampa till vettigt pris om önskas.

4. Sätt några mål för mörkerhalvåret

Varför går du upp på morgonen? Oftast går vi upp för vi måste ta oss iväg till jobbet men det räcker oftast inte. Hitta på några mål att försöka uppnå som motiverar dig. Komma i bättre form? Lära dig något nytt eller börja med en ny hobby du alltid velat prova? Se till att träffa familj, vänner och hitta på roliga saker trots att det är mörkt och man är lite trött. Att ha en mening under vinterhalvåret och något annat att tänka på kan underlätta i mörkret. Ofta går vi i ide under mörkerperioden och gör inget roligt vilket förvärrar problemen.

5. Träna ordentligt

När vi anstränger kroppen och får igång cirkulationen ordentligt producerar kroppen ”må bra” hormoner som kan hjälpa dig både mentalt och fysiskt. Det svåraste brukar oftast vara att ta sig iväg och komma igång, men väl på plats brukar det gå av sig själv och man mår bättre efteråt.

6. Res till sol och värmesol semester

Inte alla som har råd och är förunnat att kunna göra. Men att resa iväg mitt i vintermörkret och få mer solljus, stressa ner och producera mer D vitamin som är viktigt för att må bra laddar upp batterierna för att orka med mörkret bättre även när man kommer hem.

7. Ät näringstillskott, viktigast är D vitamin

Att fylla på alla näringsdepåerna är alltid viktigt i den värld vi lever i idag, men under vinterhalvåret med extra belastning gör det ännu viktigare. Framförallt D vitamin är ett måste att fylla på med från ungefär September till April då vi inte kan producera det från solen här i Sverige. D vitamin brist är hemskt vanligt i Sverige och bra D vitamin nivåer kan vara A och O för att förebygga vinterdepression, trötthet, och många andra hälsoproblem vi har idag.

Läs även inlägget: Vad är D vitamin och hur påverkar det din hälsa?

Förslag på dos September-April samt vid solbrist:

  • Vuxna: 2 000 – 5 000 IE dagligen (vissa som jobbar mycket med D-Vitamin rekommenderar ännu mer)

Jag själv äter ca 4.000 IE under September till April och minskar sedan ner mot sommaren och hoppar över helt om jag befinner mig mycket i solen. Det är viktigt att använda sig av bra märken för att få kvalitet men även att de faktiskt innehåller de doser som står på burkarna. Jag använder mig av Holisitic 2.000 IE och ibland Holistic 5.000 IE och köper dem från SvenskHälsokost då de både har bra pris men även fraktfritt redan vid 100 kronor som man automatiskt köper för vilket jag tycker är bra.

Klicka HÄR för att köpa Holistic 2.000 IE

Klicka HÄR för att köpa Holistic 5.000 IE

Har du några fler tips vid vinterdepression? Lägg gärna till det i kommentarerna!

Gav detta dig värde? Om så är fallet, skulle jag verkligen uppskatta om du delar med dig på Facebook för att hjälpa till att sprida informationen.

Patrik Karlsson
Patrik Karlsson
0731-814545
Email: Patrik@Fit4Life.se

PS: Glöm inte att ladda ned min GRATIS E-BOK: Varför åldras jag och får sjukdomar? De viktigaste Orsakerna till våra sjukdomar och förtidigt åldrande. 

Om du gillade inlägget: 7 tips vid vinterdepression. Kommentera och dela med dig till andra så hjälps vi åt att sprida mer hälsa och välmående tillsammans!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *