Forskare slår larm om att D vitaminbrist gör folk sjuka. Men tas det på allvar?

Orsak till migrän hittad! Forskare hävdar det efter studerat 2.000 artiklar
februari 18, 2016
3 stora hälsofördelar med att åka på solsemester
februari 25, 2016
Visa alla

Forskare slår larm om att D vitaminbrist gör folk sjuka. Men tas det på allvar?

Forskare slår larm om att D vitaminbrist gör folk sjuka. Men tas det på allvar?

D vitaminbrist är vanligare än vi tror, läkare tror inte på det och ansvariga myndigheter vill inte ta tag i problemet heller skriver forskarna Susanne Bejerot och Mats Humble. D vitaminbrist är en del i alla hälsoproblem och kan vara en bidragande faktor till de flesta av våra kroniska sjukdomar vi har idag. Mest utsatta är invandrare med mörk hud då de behöver sola mycket mer för att producera D vitamin under sommaren än ljushyade. Men även ljushyade har stora problem i Sverige då vi endast kan producera D vitamin under de 4 sommarmånaderna ungefär. Detta på grund av att solen står för lågt under September till Mars och vi kan då inte producera D vitamin från solen vilket leder till D vitaminbrist hos många. Ett annat stort problem är att vi har blivit skrämda att solen är farlig vilket gör att vi använder mycket solskyddskräm som blockerar produktionen av D vitamin samt att många jobbar under de soltimmar vi kan producera D vitamin.

Studier visar att D vitaminbrist är extremt vanligt

En studie från Göteborg visade att 85% av gravida kvinnor hade för lite D vitamin i blodet vintertid. En norsk studie visar att 60% av ungdomar har D vitaminbrist  enligt läkares riktlinjer men frågan är om dessa riktlinjer ens är tillräckligt höga? Läst om många som precis haft bra värden enligt läkare men ändå fått avsevärda hälsoförbättringar genom att få upp värdet ytterligare. Testet kostar bara ett par hundralappar att göra och man ska be om att få provsvaren för att själv se hur de ser ut.

d vitaminbristLåga D vitamin nivåer  är en allvarlig riskfaktor för de flesta av våra kroniska sjukdomar

D vitamin har många livsavgörande funktioner i kroppen och det är därför D vitaminbrist kan leda till nästan alla olika hälsoproblem vi har i dagens värld. D vitamin är bland annat nödvändigt för ett välfungerande immunförsvar och kan även leda till värk, muskelsvaghet och kognitiva nedsättningar. Men D vitaminbrist är även väldigt vanligt hos folk med MS, parkinsons, alzheimers och demens, barndiabetes, schizofreni, autism, ADHD, fetma och depression. Du kan läsa mer om vad D vitamin är och några av de viktigaste funktionerna de har i inlägget under.

Läs mer om: Vad är D vitamin och hur påverkar det din hälsa? här.

D vitamintillskott borde vara en självklarhet under mörkret

Att rekommendera D vitamin på det mörkare halvåret här i Sverige borde vara lika självklart som att folk blir tillsagda att använda solskyddskräm när man är på solsemester. Frågan är när kommer det komma? Troligtvis kommer det ta lång tid innan det kommer och vi själva måste ta ett personligt ansvar för våran hälsa och se till att vi har bra värden för våran hälsas skull.

När bör jag äta D Vitamin?

En bra riktlinje när man bor i Sverige är att man bör äta D vitamin under alla månader som innehåller bokstaven R, det vill säga September-April. Sedan bör man även äta det resten av året också om man inte vistas i solen i kortärmat eller mindre regelbundet. Produktionen är som bäst mellan 12-15 vilket gör att många har svårt att producera tillräcklig mängd även under sommaren när vi jobbar fram till 17-18 på kvällen och inte hinner vara ute. Vi vet alla även hur sommaren kan vara vissa år och då kan extra D vitamin behövas även då.

Olika märken använder sig av olika betäckningar på mängden D vitamin, ug och IE där 1ug = 40IE.

Förslag på dos September-April samt vid solbrist:

  • Vuxna: 2 000 – 5 000 IE dagligen (vissa som jobbar mycket med D-Vitamin rekommenderar ännu mer)

Jag själv äter ca 4.000 IE under September till April och minskar sedan ner mot sommaren och hoppar över helt om jag befinner mig mycket i solen. Det är viktigt att använda sig av bra märken för att få kvalitet men även att de faktiskt innehåller de doser som står på burkarna. Jag använder mig av Holisitic 2.000 IE och ibland Holistic 5.000 IE och köper dem från SvenskHälsokost då de både har bra pris men även fraktfritt redan vid 100 kronor som man automatiskt köper för vilket jag tycker är bra.

Klicka HÄR för att köpa Holistic 2.000 IE

Klicka HÄR för att köpa Holistic 5.000 IE

Har du kollat dina D vitamin nivåer? Vad låg de på? Äter du själv D vitamin och hur stor dos tar du?  Lägg gärna till det i kommentarerna!

Gav detta dig värde? Om så är fallet, skulle jag verkligen uppskatta om du delar med dig på Facebook för att hjälpa till att sprida informationen.

Patrik Karlsson
Patrik Karlsson
0731-814545
Email: Patrik@Fit4Life.se

PS: Ladda ned min GRATIS E-BOK: Varför åldras jag och får sjukdomar? De viktigaste Orsakerna till våra sjukdomar och förtidigt åldrande. 

Om du gillade inlägget: Forskare slår larm om att D vitaminbrist gör folk sjuka. Men tas det på allvar? Kommentera och dela med dig till andra så hjälps vi åt att sprida mer hälsa och välmående tillsammans!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *