Vad är D Vitamin och hur påverkar det din hälsa?

Vad är omega 3 och hur påverkar det din hälsa?
januari 17, 2016
Inflammation -Din vän eller fiende?
januari 30, 2016
Visa alla

Vad är D Vitamin och hur påverkar det din hälsa?

Vad är D Vitamin och hur påverkar det din hälsa?

D vitamin är en fettlöslig vitamin som vi både kan få i oss från mat men även tillverka från solljus. Det är unikt av sitt slag och är ett hormon och som bland annat fungerar som en ”strömbrytare” för över 800 gener som vi känner till. Stor del av våra gener ligger vilandes och aktiveras när de behövs med hjälp av bland annat D vitamin vilket gör det viktigt att ha bra nivåer i kroppen. D Vitamin status mäts i blodet som 25(OH)D och mäts antingen i ng/ml eller nmol/l som vi använder oss av i Europa. 1 ng/ml = 2,5 nmol/l. Om man har under 25 i värde har man kraftig brist av D vitamin, 25-75 för lite, 75-250 är friskt och över 250 är toxiskt. Dock finns det många studier som visar att underkanten av friskt fortfarande inte kan räcka för många människor vid olika problem och när värdena har höjts lite har problemen försvunnit. Därför är det viktigt att be om att få provsvaren av läkaren när de kollar dina värden eftersom de säger att du har tillräckligt om du har 75. Näringsmedicinska uppslagsboken säger att optimala värden är 115-200 nmol/l. Kan rekommendera att kolla på D-vitamin:  Gamla och nya aspekter på ett unikt vitamin om du har en timme över och bilda din egen uppfattning.

Vad är Vitamin D bra för?

D vitamin har en central roll i våran kropp och har extremt många funktioner vilket gör det enormt viktigt att ha tillräckligt av för att ha en välfungerande kropp. Som jag nämnt ovan har det bland annat en funktion som strömbrytare för över 800 gener. Finns enormt många studier som visar att det minskar risken för de flesta cancertyper som finns. Enormt viktigt för att reglera vårt immunförsvar och förhindrar utvecklingen av autoimmuna sjukdomar. Troligtvis en av anledningarna att så många blir sjuka när våren kommer är för att de börjar producera lite D vitamin från solen och får ett bättre immunförsvar som äntligen kan ta tag i bakterier och infektioner i kroppen. Det är även viktigt för att upprätthålla ett stabilt nervsystem, normala hjärtslag och har ett positivt skydd på blodtrycket, hjärt-kärlsystemet samt skyddar mot stroke. Även viktigt vid inflammationer i kroppen. Man har även kopplat höst, vinter och vårdepressioner till bland annat D vitaminbrist, men även vanliga depressioner kan påverkas.

Du kan läsa mer om inflammationer här

En lista med en del hälsoproblem som D vitamin kan minska risken att få eller förbättra:

  • Många Cancer former
  • Hjärt och kärlsjukdomarhjärta kärl
  • Högt Blodtryck
  • Stroke
  • Hjärtsvikt
  • Normala hjärtslag
  • Stabilt nervsystem
  • Sköldkörteln
  • Blodets koagulering
  • MS (Multipel Skleros)
  • Depression
  • PCOS
  • Diabetes
  • Benskörhet
  • Psoriasis
  • Eksemeksem
  • Astma
  • Benskörhet
  • Frakturer hos äldre
  • Minskar fallrisken hos äldre
  • Morbus Crohns
  • Inflammation
  • Reumatoid atrit
  • Minska risken för Diabetes 1
  • M.m.

Som du kan se har D vitamin påverkan på många saker och detta är bara en del som exempel.

Vitamin D kan produceras genom solexponering

D vitamin kan produceras i din hud när du exponeras av solen. Dock finns det många faktorer som påverkar hur mycket du producerar. Ljushyade personer kan behöva spendera 20 minuter en sommardag för att maximera dagens produktion medans en mörkhyad kan behöva spendera 120 minuter för att producera samma mängd. Detta gör att mörkhyade ofta har större brister i Sverige än ljushyade har. Nästa faktor att tänka på är att forskning visar att solen står för lågt under höst, vinter och tidig vår för att kunna producera D vitamin överhuvudtaget. UVB strålningen som krävs för att tillverka D vitamin filtreras bort i atmosfären när solen står för lågt.  Detta gör att vi måste få i oss D vitamin genom maten eller kosttillskott under denna tid i Sverige. Bra riktlinje är att man behöver äta tillskott under alla månader som har ett R i sig, det vill säga från September till April. Tyvärr utsetts vi för stor skrämselpropaganda att solen är livsfarlig och många använder sig av solkräm när de är ute. Solskyddskräm med en faktor på 8 eller högre blockerar dock 100% av D vitamin bildningen i huden vilket är katastrof för våran hälsa. Därför bör man åtminstone sola ett tag utan solskyddskräm innan man smörjer in sig om man nu tänker göra det. Bra riktmärke är att när huden blir röd har den utsatts för lite för mycket sol.

D vitaminbrist: Stort problem i Sverige

D vitamin bristen i Sverige är dock stor och tas inte på allvar av sjukvården, finns flera studier som visar att stora delar av befolkningen har D vitaminbrist framförallt på vintern och våren men även många har det under sommar och höst då vi vistas mindre och mindre ute eller använder för mycket solskyddskräm för skrämselpropagandan mot hudcancer. Framförallt hos barn och ungdomar är bristen stor som vistas inne mer än någonsin. En annan mätning av D vitamin hos människor med ADHD, autism, schizofreni, bipolär, deprimerade och ångest var det endast 15% som kom upp i önskvärda nivåer och över 50% hade medel-svår till svår brist. En annan studie visade att risken av att dö vid hjärt-kärlproblem  vid låga D vitamin nivåer ökade.

När bör jag äta D Vitamin?

En bra riktlinje när man bor i Sverige är att man bör äta D vitamin under alla månader som innehåller bokstaven R, det vill säga September-April. Sedan bör man även äta det resten av året också om man inte vistas i solen i kortärmat eller mindre regelbundet. Produktionen är som bäst mellan 12-15 vilket gör att många har svårt att producera tillräcklig mängd även under sommaren när vi jobbar fram till 17-18 på kvällen och inte hinner vara ute. Vi vet alla även hur sommaren kan vara vissa år och då kan extra D vitamin behövas även då.

Olika märken använder sig av olika betäckningar på mängden D vitamin, ug och IE där 1ug = 40IE.

Förslag på dos September-April samt vid solbrist:

  • Vuxna: 2 000 – 5 000 IE dagligen (vissa som jobbar mycket med D-Vitamin rekommenderar ännu mer)

Jag själv äter ca 4.000 IE under September till April och minskar sedan ner mot sommaren och hoppar över helt om jag befinner mig mycket i solen. Det är viktigt att använda sig av bra märken för att få kvalitet men även att de faktiskt innehåller de doser som står på burkarna. Jag använder mig av Holisitic 2.000 IE och ibland Holistic 5.000 IE och köper dem från SvenskHälsokost då de både har bra pris men även fraktfritt redan vid 100 kronor som man automatiskt köper för vilket jag tycker är bra.

Klicka HÄR för att köpa Holistic 2.000 IE

Klicka HÄR för att köpa Holistic 5.000 IE

Har du några andra tips kring D vitamin? Är det något jag har missat? Lägg gärna till det i kommentarerna!

Gav detta dig värde? Om så är fallet, skulle jag verkligen uppskatta om du delar med dig på Facebook för att hjälpa till att sprida informationen.

Patrik Karlsson
Patrik Karlsson
0731-814545
Email: Patrik@Fit4Life.se

PS: Ladda ned min GRATIS E-BOK: Varför åldras jag och får sjukdomar? De viktigaste Orsakerna till våra sjukdomar och förtidigt åldrande. 

Om du gillade inlägget: Vad är D Vitamin och hur påverkar det din hälsa?. Kommentera och dela med dig till andra så hjälps vi åt att sprida mer hälsa och välmående tillsammans!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *