Vad är omega 3 och hur påverkar det din hälsa?

Socker, gör det våra barn hyperaktiva och sjuka?
november 1, 2015
Vad är D Vitamin och hur påverkar det din hälsa?
januari 24, 2016
Visa alla

Vad är omega 3 och hur påverkar det din hälsa?

Vad är omega 3 och hur påverkar det din hälsa?

De flesta har hört att omega 3 är viktigt för våran hälsa men frågan är, varför? Omega 3 är en essentiell fettsyra vilket betyder att vi måste få i oss det genom kosten på något vis för vi kan inte bilda det själv. Siffror visar dock att endast cirka 10% av vuxna svenskar äter fisk två gånger i veckan eller mer, barn och ungdomar äter ännu mindre. Vi behöver egentligen äta fet viltfångad fisk ca 5 gånger i veckan helst för att kunna täcka behovet för våran kropp. Det finns även vegetabilisk omega 3 men problemet är att den är i fel form och måste omvandlas i kroppen. Det finns tre typer av omega 3 man pratar främst om, ALA, EPA och DHA. Alfa-lionelsyra (ALA) är en kort fettsyra och kommer främst från de vegetabiliska källorna men det är tyvärr främst de längre fettsyra kedjorna  EPA och DHA vi är ute efter. ALA kan omvandlas till EPA och DHA men tyvärr visar studier att omvandlingen från ALA till EPA är så låg som 0,2-5% och omvandlingen till DHA är i regel mindre än 0,5%. Detta gör vegetabiliska källor inte speciellt effektiva för att täcka sitt behov av EPA och DHA för god hälsa.

Läs längre inlägg om ALA konverteringen till EPA och DHA här.

Läs mer om EPA och DHA här.

Varför är balansen mellan omega 3 och omega 6 viktig?

Vi är en modern människa som fortfarande lever i en stenålderskropp. Våra gener idag är mycket lika våra förfäders gener från stenåldern för 40.000 år sedan. Mycket har förändrats här på jorden sedan jordbruksrevolutionen för 10.000 år sedan men vårat DNA och gener har inte ändrats mer än 0,005% tror man vilket gör att vi fortfarande lever i en stenålderskropp. Framförallt de senaste 100 åren har våran livsstil förändrats drastiskt. På stenåldern fick vi naturligt ett intag av en del omega 3 och en del omega 6 (förhållande 1:1) från kosten och våran kropp är utvecklad till att fungera bäst på det. Problemet med dagens livsstil vi har är att vi ligger i snitt på femton delar omega 6 och en del omega 3 idag i Europa (förhållande 15:1). Det vill säga att vi äter femton gånger så mycket Omega 6 som Omega 3. Denna obalans kan på sikt skapa en så kallad låggradig inflammation och som är förödande för våran hälsa. Man kan nästan läsa om vilken folksjukdom som helst idag och man hittar att inflammation är en del av problemet. Bara för att nämna några få sjukdomar är åderförkalkning (ateroskleros), högt blodtryck, stroke, magsjukdomar, migrän, övervikt/fetma, diabetes, reumatism, fibromyalgi, artros, psoriasis, eksem, astma, förtidigt åldrande, demens, inflammatoriska sjukdomar och även många cancer typer är inflammation en del av problemet. Bara för att nämna några av dem.

omega 3Inflammation

Inflammation kommer från det latinska ordet inflammatio och betyder ”brand” eller ”tända eld på”. Vad det betyder är att vi har som en brand i våran kropp som bara sprider sig mer och mer om vi inte tar hand om och släcker den. Gör vi inte det kommer våra celler må och fungera dåligt vilket leder till hälsoproblem. Som en enkel illustration kan man tänka sig att man har femton pyromaner i kroppen men bara en brandman att ta hand om dem. Vi vet att det inte skulle fungera. Därför är det viktigt att ha en bra balans mellan omega 6 och omega 3 då båda har en viktig funktion i kroppen.

Läs mer om Inflammationer här.

Omega 3 och dina celler

Det första och absolut viktigaste är att dina cellers cellmembran (skalet på cellerna) består ungefär till hälften proteiner och hälften av fettsyror. Vilket fett som cellerna består av är beroende av vad för fetter du äter. Omega 3 är en viktig komponent i cellmembranet och har man för dåligt intag och/eller för stor obalans kommer cellmembranet byggas upp av dåliga/fel fetter istället. Detta leder till ohälsosamma celler med nedsatt cellfunktion. Eftersom hela våran kropp består av celler vill jag stressa över hur viktigt det är att ha välfungerande celler. För vi kan säga att vi är inte friskare än våra celler! Nedsatt cellfunktion påverkar även våra cellreceptorer som ska se till att allt kan ta sig in och ut ur cellerna som det ska. När cellreceptorernas funktion inte fungerar som de ska påverkar det bland annat insulinkänsligheten och påverkar då även upptaget av glukos. När känsligheten blir för låg kallas det även för diabetes typ 2.  Genom att ändra sin kost och förbättra cellmembranets funktion kan man förbättra och även bli av med sina insulintabletter och sprutor vid typ 2 diabetes.

Vad mer är omega 3 bra för?

Våran hjärna består till stora delar av omega 3 och man har med studier visat att våran intelligens har börjat sjunka igen troligtvis på grund av det minskade intaget av omega 3. Både studier och erfarenheter har visat på att många med ADHD/ADD, autism, depressioner, minnes-, koncentrationssvårigheter och många andra relaterade problem har förbättrats med ökat intag av omega 3 på sikt. Det är viktigt att vi vid inflammatoriska sjukdomar skapar en bra balans mellan omega 3 och omega 6 för att ge kroppen rätt chans att fungera optimalt.


En lista med några inflammatoriska sjukdomar:

  • huvudvärk migränhjärta kärlÅderförkalkning (ateroskleros)
  • Högt blodtryck
  • Stroke
  • Magsjukdomar
  • Migrän
  • Diabetes typ 2
  • Reumatism
  • sjukont i ryggArtrit
  • Artros
  • Fibromyalgi
  • Psoriasis
  • Eksem
  • Astma
  • Depression
  • Förtidigt åldrande
  • Autoimmuna sjukdomar
  • MS – Multipel Skleros
  • Cancer
  • M.m.

Omega 3 är instabilt och härsknar lätt

Anledningen till att omega 3 inte härsknar i fisken är på grund av att de även har massor med naturliga antioxidanter som skyddar omega 3’n från fria radikaler som gör att den härsknar. Dock när man tillverkar omega 3 kapslar renar man oljan från alla dessa antioxidanter och tar bort detta skydd. Detta är ett enormt problem på marknaden och många tillverkare bryr sig inte om detta. De använder inget eller ett för svagt skydd i sina produkter vilket gör att de kan härskna redan i burken eller börjar göra det i din kropp. Härsken omega 3 vill vi inte ha! Härsken omega 3 gör motsatsen till det vi vill att den ska göra, den inflammerar kroppen istället för dämpar inflammationerna. Härsken omega 3 skapar även mer fria radikaler som skadar våra celler och har en förödande effekt på våran hälsa. Studier visar att detta ÖKAR chansen för hälsoproblem istället för att minska dem. Jag själv åt omega 3 kapslar förut innan jag visste allt detta och när jag kollade upp dem visade det sig såklart att de var härskna.

Läs mer om fria radikaler och antioxidanter och vad de göra i kroppen här.

Summering

Omega 3 är livsviktigt för våran kropp för att kunna må bra. De två viktigaste sakerna enligt mig är att det krävs för att ha ett välfungerande cellmembran för att ha en bra cellfunktion och det andra är dess antiinflammatoriska effekt som är livsviktig. Det är som sagt dock mycket man behöver tänka på när man väljer en produkt. Många produkter har inte i närheten av den dos som krävs för att kunna skapa en bra balans mellan omega 3 och omega 6 som är enormt viktigt. Kvalitet på produkten är också viktigt då härsken omega 3 är skadligt istället för hälsosamt. Har produkten ett tillräckligt bra skydd för att motverka oxidering från fria radikaler i din kropp?

Lärde du dig något nytt? Har jag missat några hälsofördelar? Lägg gärna till det i kommentarerna!

Gav detta dig värde? Om så är fallet, skulle jag verkligen uppskatta om du delar med dig på Facebook för att hjälpa till att sprida informationen.

Patrik Karlsson
Patrik Karlsson
0731-814545
Email: Patrik@Fit4Life.se

PS: Ladda ned min GRATIS E-BOK: Varför åldras jag och får sjukdomar? De viktigaste Orsakerna till våra sjukdomar och förtidigt åldrande. 

PPS: Vill du ha hjälp med att se vad du har för balans mellan omega 3 och omega 6 i din kropp m.m. samt rådgivning om hur du kan lösa detta problem? Kontakta mig oavsett vart du bor i landet och jag ringer upp för en pratstund och se hur jag kan hjälpa just dig.

Om du gillade inlägget: Vad är omega 3 och hur påverkar det din hälsa? Kommentera och dela med dig till andra så hjälps vi åt att sprida mer hälsa och välmående tillsammans!

3 Comments

  1. Ylva skriver:

    Hur ska man kunna veta vilken sort som är bra och har ett bra skydd så den inte härsknar? Vad ska man kolla efter? Vilket sort använder du själv? Hälsning Ylva

    • Patrik Karlsson skriver:

      Ja det är verkligen en djungel tyvärr inom alla områden när det kommer till hälsa och därför det finns både positiva och negativa kommentarer om allt. Jag rekommenderar dig och andra också som läser detta och vill ha mer djupgående information kring detta att kontakta mig och vi kan prata mer om det.

      Mvh Patrik

  2. Berith skriver:

    Mycket intressant ☺

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *