Världsberömd hjärtkirurg talar ut om vad som egentligen orsakar hjärtproblem!

Har du ont i nacken? Surfplattan och mobilen kan vara boven
juni 5, 2015
Socker, gör det våra barn hyperaktiva och sjuka?
november 1, 2015
Visa alla

Världsberömd hjärtkirurg talar ut om vad som egentligen orsakar hjärtproblem!

Dwight LundellVärldsberömd hjärtkirurg talar ut om vad som egentligen orsakar hjärtproblem!

Vad är det egentligen som orsakar hjärtproblem?

Vi läkare med all vår utbildning, kunskaper och auktoritet skaffar oss ofta ett ganska stort ego som tenderar att göra det svårt att erkänna att vi har fel. Så här är det: Jag medger gärna att jag haft fel. Som hjärtkirurg med 25 års erfarenhet, och efter att ha utfört över 5.000 öppna hjärtoperationer, är det nu dags att rätta till vad som är fel med medicinska och vetenskapliga fakta. Jag utbildade mig i många år tillsammans med andra framstående läkare som betraktades som auktoriteter.  Jag bombarderades med vetenskaplig litteratur, deltog oavbrutet i utbildningsseminarier och som experter påstod vi bestämt att hjärtsjukdom helt enkelt berodde på ett förhöjt kolesterol i blodet. Det enda accepterade behandlingen var läkemedel för att sänka kolesterolet och en kost som kraftigt begränsade fettintaget. Den senare skulle sänka kolesterol och förhindra hjärtsjukdomar,  framhärdade vi naturligtvis.  Avvikelser från dessa rekommendationer ansågs vara irrlära och innebära felbehandling. Det fungerar inte! Dessa rekommendationer är inte längre vetenskapligt eller moraliskt försvarbara. Upptäckten för några år sedan att inflammation i kärlväggen är den verkliga orsaken till hjärtsjukdom leder långsamt till ett paradigmskifte om hur hjärtsjukdom och andra kroniska sjukdomar kommer att behandlas.

De sedan länge etablerade kostråden har skapat epidemier av fetma och diabetes, vars följder i ett historiskt perspektiv överskuggar alla andra farsoter som drabbat mänskligheten i termer av dödlighet, mänskligt lidande och ödesdigra ekonomiska konsekvenser.

Trots att 25 % av befolkningen tar dyra statiner och trots att vi har minskat fetthalten i vår kost, kommer fler amerikaner att dö i år av hjärtsjukdomar än någonsin tidigare.  Statistik från American Heart Association visar att 75 miljoner amerikaner för närvarande lider av hjärtsjukdom,  20 miljoner har diabetes typ 2 och 57 miljoner har pre-diabetes. Dessa sjukdomar påverkar yngre och yngre människor i större antal varje år.

Oxiderat kolesterol kan skapa hjärtproblemEnkelt uttryckt, utan inflammation närvarande i kroppen,  finns det inget sätt för kolesterol att ansamlas i blodkärlsväggen och orsaka hjärtproblem och stroke. Utan inflammation, skulle kolesterol röra sig fritt i hela kroppen som naturen avsett. Det är inflammation som orsakar kolesterol att fastna.

Inflammation är inte komplicerat – det är helt enkelt kroppens naturliga försvar för en främmande inkräktare såsom bakterier, toxiner eller virus. Inflammationscykeln är perfekt i sitt sätt att skydda din kropp från bakterie- och virusinkräktarna.  Men om vi kroniskt utsätter kroppen för skada i form av gifter eller livsmedel som den mänskliga kroppen aldrig varit avsedd att hantera, uppstår ett tillstånd som kallas kronisk inflammation. Kronisk inflammation är lika skadlig som akut inflammation är fördelaktigt.

Vilken tänkande människa skulle medvetet upprepade gånger utsätta sig för livsmedel eller andra ämnen som är kända för att orsaka skada på kroppen? Jo, rökare kanske, men de har åtminstone gjort det valet medvetet.

Resten av oss har helt enkelt följt den myndighets rekommenderade kost som har låg fetthalt och hög halt av fleromättat fett och kolhydrater, utan att veta att vi orsakar upprepade skador i våra blodkärl. Dessa upprepade skador skapar kronisk inflammation som leder till hjärtsjukdomar, stroke, diabetes och fetma.

Låt mig upprepa detta. Skadorna och inflammationen i våra blodkärl orsakas av fettsnål kost som har rekommenderats i åratal av den konventionella läkarvården.

Vilka är de främsta orsakerna till kronisk inflammation? Det är helt enkelt ett övermått av enkla, högförädlade kolhydrater (socker, mjöl och alla de produkter som tillverkas av dem) och en hög konsumtion av omega-6 vegetabiliska oljor som soja-, majs- och solrosoljas om finns i många förädlade livsmedel.

Föreställ dig att du upprepande gånger gnuggar en styv borste över mjukt skin tills det blir rött och nästan börja blöda. Gör detta flera gånger om dagen varje dag i fem år. Om du står ut med denna behandling skulle du få en blödning, ett svullet infekterat område som blev värre med varje upprepad skada. Detta är ett bra sätt att ge en bild av den inflammatoriska processen som kan pågå i din kropp just nu.

Oavsett var den inflammatoriska processen uppträder, externt eller internt, sker samma sak. Jag har kikat in tusentals och åter tusentals artärer. En sjuk artär ser ut som om någon tagit en borste och skrubbat flera gånger mot dess vägg. Flera gånger om dagen, varje dag, skapar de livsmedel vi äter  små skador som leder till fler skador, som kroppen kontinuerligt och naturligt reagerar på med inflammation.

Medan vi njuter av den ljuvliga smaken av en söt vetebulle, reagerar våra kroppar med att larma som om en främmande inkräktare anlände och förklarade krig. Livsmedel laddade med socker och enkla kolhydrater, eller innehållande omega-6-oljor för lång hållbarhet, som har varit stöttepelaren i den amerikanska kosten i sex decennier. Dessa livsmedel har sakta förgiftat alla.

Läs mer om: Inflammation – Din vän eller fiende?

Hur kan intaget av en enkel bulle skapa en kaskad av inflammation som gör dig sjuk?

Föreställ dig att du spiller sirap på tangentbordet och då har du en bild av vad som sker inuti cellen. När vi konsumerar enkla kolhydrater som socker, stiger blodsockret snabbt. Bukspottkörteln svarar genom att utsöndra insulin vars primära uppgift är att transportera socker till varje cell där den lagras för energi. Om cellen är full och inte behöver glukos, så skickas det bort för att undvika att extra socker ställer till problem i systemet. När din mätta cell avvisar extra glukos, stiger blodsockret, mer insulin produceras och glukosen lagras in som kroppsfett.

Vad har detta med inflammation att göra?

Blodsockret kontrolleras i ett mycket snävt intervall. Extra sockermolekyler fäster på en mängd olika proteiner som i sin tur skadar kärlväggen. Dessa upprepade skador på kärlväggen utlöser inflammation. När du  toppar i ditt blodsocker  flera gånger om dagen, varje dag, är det precis som att dra ett sandpapper på insidan av dina ömtåliga blodkärl. Även om du kanske inte kan se det, så försäkrar jag dig att så är det. Jag såg det hos över 5,000 patienter under 25år. Alla hade en gemensam nämnare, inflammation i sina artärer.

Låt oss gå tillbaka till den ljuvliga bullen. Något så oskyldigt som ett bakverk innehåller inte bara socker, det är bakat med en av de många omega-6 oljorna till exempel sojaolja. Chips och pommes frites är dränkta i sojaolja och industritillverkade livsmedel tillverkas med omega-6 oljor för längre hållbarhet. Även omega-6 fettsyran är viktig och ingår i varje cellmembran och kontrollerar vad som passerar in och ut ur cellen – måste det vara i rätt balans med omega-3. Om balansen rubbas genom att man konsumerar alltför mycket omega-6, producerar cellmembranet kemikalier som kallas cytokiner som direkt orsakar inflammation.

HjärtproblemDagens konventionella amerikanska kost har åstadkommit en extrem obalans av dessa två fetter. Förhållandet mellan obalansen varierar från 15:01 till så högt som 30:1 till förmån för omega-6. Det är en enorm mängd cytokiner som orsakar inflammation. I dagens kostmiljö, förhållandet 3:1 skulle vara optimal och hälsosam. För att göra saken värre, den övervikt du bär av att äta dessa livsmedel skapar överbelastade fettceller, som utsöndrar stora mängder av pro-inflammatoriska kemikalier, som ytterligare späder på skadan, som orsakas av för högt blodsocker. Den process som inleddes med en sötbulle blir en ond cirkel över tiden som skapar hjärtsjukdom, högt blodtryck, diabetes typ 2 och slutligen, Alzheimers sjukdom, när den inflammatoriska processen fortsätter med oförminskad styrka.

Det går inte att komma ifrån det faktum att ju mer vi konsumerar industriellt tillverkade livsmedel, ökar vi inflammationen lite i taget för varje dag. Den mänskliga kroppen kan inte hantera och är inte heller utformad för att konsumera mat packad med socker och indränkt i omega-6 oljor. Det finns bara ett svar på att lugna ner inflammationen, och det är att återvända till livsmedel närmare sitt naturliga tillstånd. För att bygga muskler, ät mer protein. Välj kolhydrater som är mycket komplexa, såsom färgglada frukter och grönsaker. Skär ner på eller eliminera inflammation som orsakas omega-6 fetter som majs- och sojaolja samt bearbetade livsmedel som innehåller dessa oljor. En matsked majsolja innehåller 7, 280 mg av omega-6, sojabönor innehåller 6, 940 mg. Använd i stället olivolja eller smör från gräsätande nötkött.

Animaliska fetter innehåller mindre än 20 % omega-6 och är mycket mindre sannolika att orsaka inflammation än de fermenterade hälsosamma oljor märkta fleromättade. Glöm ”vetenskap” som har trummats in i huvudet under decennier. Vetenskapen att mättat fett ensam orsakar hjärtsjukdom är obefintlig. Vetenskapen att mättat fett höjer kolesterolhalten i blodet är också mycket svag. Eftersom vi nu vet att kolesterol inte är orsaken till hjärtsjukdomar, är oron för det mättade fettet är ännu mer absurd idag.

Kolesterol teorin ledde till ”inget-fett”, ”låg-fetthalt” rekommendationer som i sin tur skapade just den maten som orsakat en epidemi av inflammation. Den etablerade medicinen har gjort ett fruktansvärt misstag när den rekommenderar människor att undvika mättat fett till förmån för mat med högt omega-6 fetter. Vi har nu en epidemi av arteriell inflammation som leder till hjärtsjukdom och andra tysta mördare.

Vad du kan göra är att välja naturliga livsmedel som din mormor serverade och inte de som din mamma började använda när livsmedelsbutikernas gångar fylldes av färdiglagad mat. Genom att eliminera inflammationsdrivande mat och lägga till viktiga näringsämnen från färska obearbetade livsmedel, kommer du att vända på år av skador i dina artärer och i hela kroppen som du fått av att ha konsumerat den typiska amerikanska dieten.

[Ed. Note: Dr. Dwight Lundell is the past Chief of Staff and Chief ofSurgery at Banner Heart Hospital, Mesa, AZ. His private practice, Cardiac CareCenter was in Mesa, AZ. Recently Dr. Lundell left surgery to focus on thenutritional treatment of heart disease. He is the founder of Healthy HumansFoundation that promotes human health with a focus on helping largecorporations promote wellness. He is the author of The Cure For Heart Diseaseand The Great Cholesterol Lie.]

{Stort tack till Margareta Lundström som översatt artikeln som lades ut på vår Facebooksida. Mindre språkjusteringar är gjorda av Nosugaradded:s redaktion}

Källa: Vill tacka Nosuggaradded.se för att jag fick lägga ut texten på min blogg.

Hur får jag bort dessa skadliga låggradiga inflammationerna som kan orsaka hjärtproblem?

Vad kan vi göra för att förebygga inflammationer och minska den inflammation som man kanske redan har som kan orsaka hjärtproblem?

Tester visar att 95% av befolkningen har för stor obalans mellan Omega 6 och Omega 3. I Skandinavien ligger vi i snitt på 12:1, det vill säga 12 delar Omega 6 och 1 del Omega 3. Denna obalans är inte hälsosam och behöver åtgärdas för att kunna återfå en god hälsa. I princip varje folksjukdom vi har idag är inflammationsrelaterad om man börjar läsa om det. Detta gör att återfå balans och släcka de låggradiga molande inflammationerna vi alla bär på och som inte syns på prover behöver vara av högsta prioritering. Vi behöver ta oss till 3:1 fast mest optimalt är enda ner till 1:1.

Läs mer om: Vad är omega 3 och hur påverkar det din hälsa?

Vad kan jag göra? 

Vi måste se över vad vi äter för något, vi äter alldeles för mycket socker och omega 6 fettsyror som inflammerar kroppen  som texten förklarar och kan i sin tur orsaka hjärtproblem. Sedan rekommenderas det att äta ett bra Omega 3 tillskott om man inte äter vildfångad fet fisk 5 gånger eller mer i veckan. Jag har dock tyvärr inte träffat på någon än som enbart genom kost har lyckats ha rätt balans i kroppen.

Hur vet jag att min Omega 3 är bra?

Tyvärr visar tester att nästan alla produkter på marknaden inte skapar denna balans mellan Omega 6 och Omega 3 som vi vill ha och ger därför kroppen inte rätt förutsättningar att fungera som tänkt och en bidragande faktor till hjärtproblem. Nästa problem är att Omega 3 härsknar lätt och blir då direkt skadligt för din kropp istället för hälsosamt. Därför är det viktigt att använda sig av preparat som är av hög kvalitet samt innehåller näringsämnen som hjälper till att stabilisera Omega 3 från att härskna både i flaska/burk men även när det väl är i kroppen.

Har du några egna tips för att motverka hjärtproblem? Lägg gärna till det i kommentarerna!

Gav detta dig värde? Om så är fallet, skulle jag verkligen uppskatta om du delar med dig på Facebook för att hjälpa till att sprida informationen.

Patrik Karlsson
Patrik Karlsson
Email: Patrik@Fit4Life.se

PS: Vill du ha hjälp med att se vad du har för balans i din kropp samt rådgivning om hur du kan minska risken för hjärtproblem? Kontakta mig oavsett vart du bor i landet och jag ringer upp för en pratstund och se hur jag kan hjälpa just dig.

PPS: Ladda ned min GRATIS E-BOK: Varför åldras jag och får sjukdomar? De viktigaste Orsakerna till våra sjukdomar och förtidigt åldrande. 

Om du gillade inlägget: Världsberömd hjärtkirurg talar ut om vad som egentligen orsakar hjärtproblem! Kommentera och dela med dig till andra så hjälps vi åt att sprida mer hälsa och välmående tillsammans!

6 Comments

  1. Brith Larsson skriver:

    Hej. Mycket intressant artikel. Jag hartydligen kronisk inflammation. Även muskel fästen. Tycker jag äter bra mycket grönsaker och frukt försöker röra mig så mycket jag kan. Men ibland har jag så ont så det går inte Har även trigeminusneurlogi som inte gör något bättre. Hoppas få någon rådgivning om detta. Tackar på förhand ?. Med vänlig hälsning, Brith

    • Patrik skriver:

      Hej Brith, ja vi lever tyvärr i en tuff värld och man behöver många gånger anstränga sig för att må bra och problemet är att vi får lära oss alldeles för lite om hur vi ska lyckas göra det. Jag skickar ett mail till dig där vi kan fortsätta prata privat.

      Mvh Patrik

  2. Ingrid Wigh skriver:

    Tacksam för din info, kommer att bli ännu mera medveten om vad jag äter!

  3. Bertil Otterman skriver:

    Tack
    Ska försöka följa anvisningarna.
    Kan man testa balansen mellan de två fetterna på Vårdcentralen?

  4. Fredrik skriver:

    Jag har alltid jobbat på att sänka pH’t, genom att äta citron apelsin färsk ingefära. På senare tid är det sagt att cocosolja är bra. Vad tänker du om det?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *