Vegetarisk omega 3 eller animalisk omega 3? Vad är skillnaden?

Vad är kolesterol? Är det farligt för din kropp?
februari 14, 2016
Orsak till migrän hittad! Forskare hävdar det efter studerat 2.000 artiklar
februari 18, 2016
Visa alla

Vegetarisk omega 3 eller animalisk omega 3? Vad är skillnaden?

Vegetarisk omega 3 eller animalisk omega 3? Vad är skillnaden?

Tänker här försöka hjälpa dig reda ut vad som är skillnaden på vegetarisk omega 3 och animalisk omega 3. För problemet är att man oftast bara pratar om just omega 3. Det finns många olika saker som innehåller vegetarisk omega 3 (ALA) som växtoljor, nötter och frön. Det är mycket prat om bland annat Chiafrön som ett bra vegetarisk omega 3 alternativ men är det verkligen det?

Finns 3 sorter Omega 3

Det går att dela in omega 3 i tre olika varianter. Vi har EPA och DHA, det är denna form av omega 3 våran kropp behöver till många olika funktioner. Finns främst i fet fisk men även en del i kött om man äter frigående djur som inte har matats med kraftfoder som är mycket rikt på omega 6. Omega 6 får vi i oss alldeles för mycket av i dagens värld. Sedan har vi ALA som kommer från just vegetarisk omega 3 källor som växtoljor, nötter och frön. ALA kan kroppen inte använda sig av utan måste konverteras till EPA och DHA i kroppen.

Läs även: Vad är omega 3 och hur påverkar det din hälsa?

ALA måste konverteras till EPA och DHA

En genomgång av studier visar att man har en omvandling från ALA till EPA mellan 0,2-5% endast och sedan måste EPA även omvandlas till DHA som i regel är mindre än 0,5%. Vegetarianer/veganer har i regel lite bättre konverteringsgrad fast oftast inte tillräcklig. Enzymet som ska göra omvandlingen minskar även med åldern och hämmas också vid övervikt, höga blodfetter, högt  blodsocker, stress och av alkohol. Även om man har ett större intag av omega 6 som många har idag stör omvandlingen. Finns alltså många faktorer som spelar roll i konverteringen av ALA till EPA och DHA som kan skapa problem om man vill ha vegetarisk omega 3. Därför behövs det oftast kompenseras med Omega 3 från fiskolja som innehåller EPA och DHA från början. Finns att läsa i boken Omega 3 revolutionen

Inflammation, omega 3 och omega 6 balansen

Vi vet alla att omega 3 är hälsosamt men det är som sagt EPA och DHA som kroppen behöver. Balansen mellan omega 3 och omega 6 är även livsavgörande för våran hälsa då för mycket omega 6 kan skapa kroniska inflammationer som är förödande för hälsan. I dagens samhälle ligger vi på snitt tolv delar omega 6 och en del omega 3 (12:1). Denna obalans är inte bra och måste åtgärdas och är svårt med vegetarisk omega 3 då konverteringen är låg samtidigt som de även innehåller omega 6.

Läs mer om Omega 3 och Omega 6 balansen här

Läs även: Inflammation – Din vän eller fiende? här

Finns tester för att kolla omega 3 och omega 6 balansen

Det finns tester att ta för att kunna kolla sin balans mellan omega 3 och omega 6 som är direkt avgörande för din hälsa. Om du skulle vara intresserad av att höra mer om detta är du välkommen att kontakta mig och jag kommer ringa upp för en pratstund.

Klicka här för att kontakta mig.

AlgOmega 3 för vegetarianer

Det finns endast en produkt som jag känner till i dagsläget som vegetarian kan ta för att få i sig EPA och DHA på en gång från alger. Problemet är dock att den är oerhört dyr då man skulle behöva runt 5-8 kapslar dagligen vid 70 kg vikt för att kunna skapa balans i kroppen. Det är AlgOmega 3 från Helhetshälsa, de rekommenderar 1-2 om dagen men denna dos kommer man inte långt på för sin omega 3 och omega 6 balans.

Klicka här för att köpa AlgOmega 3

Egna tankar

Som vegetarian kanske möjligen, om man har tur kan få en bra balans på omega 3 och omega 6 från vegetabilisk omega 3 om man verkligen undviker omega 6. Troligtvis kommer AlgOmega 3 att  behövas oavsett. Men man bör verkligen ta tester för att se vad man har med tanke på hur livsavgörande faktor det är att ha en bra balans i kroppen. Är du inte vegetarian kan du glömma vegetabilisk omega 3 som källa för omega 3 då din konvertering inte kommer räcka till för att upprätthålla en balans.

Vad är din åsikt om vegetarisk omega 3 jämfört med animalisk omega 3? Är det något jag har missat? Lägg gärna till det i kommentarerna!

Gav detta dig värde? Om så är fallet, skulle jag verkligen uppskatta om du delar med dig på Facebook för att hjälpa till att sprida informationen.

Patrik Karlsson
Patrik Karlsson
0731-814545
Email: Patrik@Fit4Life.se

PS: Ladda ned min GRATIS E-BOK: Varför åldras jag och får sjukdomar? De viktigaste Orsakerna till våra sjukdomar och förtidigt åldrande. 

Om du gillade inlägget: Vegetarisk omega 3 eller animalisk omega 3? Vad är skillnaden? Kommentera och dela med dig till andra så hjälps vi åt att sprida mer hälsa och välmående tillsammans!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *